Klubbhåndbok
SK Gjøvik-Lyn
2021-2023
Årsmøtet legger grunnlaget for styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva klubben skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet. Det er kun medlemmer av klubben som har stemmerett på årsmøtet. Dersom du ikke er medlem ta kontakt med klubben via klubbens hjemmeside. Protokollen fra årsmøtet legges på idrettslagets internettside.
Link til protokollen for årsmøtet: ( Link må på plass )
Styret velges av årsmøte, og har møte ca 1 g/mnd.
Faste saker på møtene:
Daglig leder er ansatt av styret.
Lønn og arbeidstid nedfelles i ansettelseskontrakt.
Daglig leder er ansvarlig for den daglige operasjonelle driften av klubben, inklusive utforming og oppfølging av administrative rutiner.
Aktuelle oppgaver for Daglig Leder kan være:
Daglig leder har egen stillingsinsbeskrivelse, som i tråd med klubbens utvikling vil endres i samarbeid med styret.
Valgkomiteen oppnevnes av Årsmøte, og rapporterer til årsmøtet. Valgkomiteens ansvar er å innstille til Årsmøtet navn på kandidater til klubbverv som skal velges på årsmøtet ihht klubbens vedtekter. De er en uavhengig og selvstendig komite. Ved riktig arbeid er dette klubbens viktigste komite for å sikre at riktige personer velges til å styre klubben. Det anbefales å ha dialog med styret under prosessen.
Det er viktig at valgkomiteens medlemmer setter seg inn i Vedtekter for SK Gjøvik-Lyn (basert på lovnorm for idrettslag). Det er viktig at valgkomiteen starter arbeidet i god tid før årsmøte. Alle kandidater skal være forespurt og sagt JA.
Komiteens innstilling skal foreligge med andre saksdokumenter 1 uke før, ref. Vedtekter for SK Gjøvik-Lyn §13.
Litt om hva Vedtektene for SK Gjøvik-Lyn sier om årsmøte, og valg ihht. Lovnorm for idrettslag og NIFs lov:
For å stille til valg må personen være fylt 15 år og ha vært medlem av idrettslaget i minst èn måned og ha betalt medlemskontingent. Ref.§6.
En arbeidstaker i idrettslaget er ikke valgbar til verv i laget. Ref § 7. Gjelder ansatte som har dette som hovedgeskjeft. For eksempel trenere eller andre som mottar honorar og kun jobber timer kan velges inn i styret.
Det skal velges personer fra begge kjønn. Sammensetningen av styret skal være forholdsmessig i forhold til kjønnsfordelingen i medlemsmassen, dog slik at ved valg/oppnevning av mer enn tre personer, skal det oppnevnes minst to personer fra hvert kjønn. Ref. § 5.
For andre begrensninger, se loven.
Utvalget etableres og ledes av sponsoransvarlig i styret. Utvalget har som hovedoppgave å se på mulige tiltak/aktiviteter som kan øke tilførsel av midler til klubben, og bidra til å gjennomføre de.
Dugnadsutvalget ledes av klubbens dugnadsansvarlig. Utvalget organiserer klubbens dugnader, eks Dopapirdugnad, Krafttak for Kreft .m.fl.
Klubben har et Sportslig utvalg senior, og et Sportslig utvalg for barne- og ungdomsfotball. Utvalgene har møte minimum 6 g/år, og skal ha minimum 2 møter sammen.
Leder av sportslig utvalg barne- og ungdomsfotball er klubbens barneidrettsansvarlig,
https://www.idrettsforbundet.no/Nyhet/alle-idrettslag-ma-oppnevne-en-barneidrettsansvarlig/
De sportslige utvalgene har følgende oppgaver:
Arrangementsansvarlig: Hanna Håker
Kiosk/Kafe: Annette Lund. E-mail: annette_lund25@hotmail.com
Komiteen etableres og ledes av arrangementsansvarlig i styret. Utvalget har møter jevnlig gjennom hele året.
Komiteens arbeidsoppgaver er:
Administrasjonsutvalget ledes av oppnevnt styremedlem, og har ansvar for:
Styrets viktigste funksjon er å legge til rette for best mulige rammer rundt aktiviteten på alle plan. Arbeidsfordelingen i klubben og styret bestemmes av lokale forhold og rammebetingelser. Man må forsøke å trekke det beste ut av hver enkelt i et samlet teamarbeid. Dette betinger at styret går til en ny arbeidsperiode med åpenhet om sterke og mindre sterke sider – slik at oppgavene kan fordeles på en optimal måte.
Nærmeste overordnede: Sportslig leder barne- og ungdomsfotball.
Ansvar: Ansvar for opplæring og oppfølging av trenere og det fotballfaglige innen barne- og ungdomsfotballen.
Oppgaver:
Trenerkoordinator skal fremvise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlig for politiattest. Se klubbens nettside for veiledning og skjema som sendes politiet.
Nærmeste overordnede: Sportslig leder barne- og ungdomsfotball.
Ansvar: Ansvarlig for oppstart av nye årskull innen skolekretsene Sentrum og Nordbyen.
Oppgaver:
Oppstartsansvarlig plikter å fremvise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlige for politiattestordningen.
Nærmeste overordnede: Leder av administrasjonsutvalget
Ansvar: Ansvarlig for å rekruttere og beholde dommere, samt dommeroppsett for yngres lag. Ha oversikt over klubb- og kretsdommere. Fordele klubbdommere til kamper i yngres i seriespill. Bistå med nødvendig utstyr til klubbens dommere, i samråd med styret. Medvirke til best mulig treningsmuligheter for klubbens dommere. Være dommernes kontaktledd mot styret. Være klubbens kontaktperson til fotballkretsen i dommersaker.
Oppgaver:
Medvirke til rekruttering og oppfølging av klubbens dommere bl.a ved å:
Bistå med å heve dommernes status og skape et dommermiljø i klubben, bl.a ved å:
Medvirke til at nye regler og fortolkninger blir gitt dommere, trenere og lagledere.
Dommerkoordinator plikter å vise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlig for politiattester.
Nærmeste overordnede: Leder av administrasjonsutvalget.
Ansvar: Ansvarlig for at klubbens FIKS-oppgaver er ivaretatt.
Oppgaver:
Sikre at klubbens ledelse kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver. Brukeradministrasjon – påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige tilganger. Behovet kan variere, men klubben skal ha følgende tilganger til:
Brukeropplæring – påse at de som har FIKS-tilgang har kompetanse til å utføre oppgavene. Ajourholde FIKS-tilganger ved oppstart av ny sesong.
FIKS-ansvarlig plikter å vise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlig for politiattester.
Leder av utvalg: Morgan Brenden
Mail post@gjoviklyn.no
Spond brukes av alle lag i SK Gjøvik-Lyn og vil sørge for at vi kan kommunisere på en god måte i hele klubben.
Vi kan kommunisere på følgende måter:
INTERNT I LAGENE
FRA KLUBBEN
https://www.gjoviklyn.no/spond/
Sosiale medier er en felles betegnelse for alle digitale plattformer som nettsider, apper, forum og portaler, hvor det er mulig å publisere noe.
Hvem: Alle som har noe med vår organisasjon å gjøre, plikter å kjenne til disse retningslinjene. Dette gjelder også foresatte til barn i vår organisasjon.
Når: Disse retningslinjene gjelder ved alle våre arrangement og samlinger. Sosiale medier lever hele tiden. Retningslinjene gjelder derfor for alle våre medlemmer hele døgnet, hele året.
Retningslinjer:
Bilder
I henhold til Norsk lov, er det ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke. Hver og en som skal publisere noe, må hente samtykke til dette selv. Vi må hente samtykke og du må hente samtykke selv om du skal publisere noe. Barn opp til 15 år har medbestemmelsesrett på om noe skal publiseres, men foreldrene bestemmer. Fra og med 15 år, bestemmer barnet selv. Husk også at det er ulovlig å publisere andres bilder uten samtykke fra den som eier / har tatt bilde.
Identifisering
Identifisering kan gjøres på flere måter. F.eks. ved å «tagge» en person på Facebook, nevne en persons brukernavn på Instagram, eller publisere bilde av noens ansikt og/eller eiendeler. Tenk nøye gjennom hva du har tenkt å publisere, før du identifiserer noen i sosiale medier.
Kritikk/negativitet
Det passer seg svært sjelden å kritisere andre i sosiale medier. Du vil ikke stå utenfor CC og rope noe negativt om andre personer. Ikke gjør det på sosiale medier heller.
Nytte
Har det noen verdi for andre det du har tenkt å publisere? Er det underholdende og gøy? Hvis ja og du ellers følger disse reglene, kan du publisere. Hvis det er gøy bare for noen og trist for noen andre, la være. Er det ikke interessant for noen, dropp å publisere det.
Tenk deg om
Kan du stå inne for det du skriver om det hadde blitt publisert på klubbens nettsider? I lokalavisa? På riksdekkende TV? Hvis svaret er nei på et eller flere av disse spørsmålene, bør du la være å publisere. Tenk deg også alltid om en ekstra gang før du publiseres. Kan noen bli lei seg? Kan det mistolkes det du har skrevet? Kan det være at vedkommende ønsker å publisere dette selv før du gjør det?
Alle ser alt
Selv om din profil er satt til kun vises til vennene dine, kan det spre seg til andre allikevel. Bildene dine på f.eks. Snapchat blir ikke ordentlig slettet og andre kan eventuelt ta bilde av lynmeldingen du har sendt med en annen telefon. Uansett hva du publiserer – husk på at det må tåle dagens lys for alle!
Foresatte og besteforelder
Foresatte/besteforeldre bør være ekstra varsomme med hva de publiserer. Det som blir publisert og i utgangspunktet ikke burde være noe problem, kan plutselig bli ubehagelig fordi
det er en mor eller far som har publisert det. Mor og far bør huske godt på at selv om de bare publiserer til sine venner, er det veldig ofte at det kommer til barna allikevel via en eller annen bekjent.
Mange skoler og idrettslag har barn som av en eller annen grunn lever på skjult adresse. Tenk deg derfor alltid godt om før du publiserer noe som kan identifisere andre.
Ha det gøy
Sosiale medier skal være sosialt og gøy. Benytt kanalene til det. Spre nyttig informasjon og glede!
Nærmeste overordnede: Leder av administrasjonsutvalget.
Ansvar: Være klubbens kvalitetssikrer og sørge for at fremdrift i kvalitetsarbeidet gjennomføres, samt være kontaktperson mot krets.
Oppgaver:
Kvalitetsklubbansvarlig plikter å vise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlig for politiattester.
Nærmeste overordnede: Leder av administrasjonsutvalget.
Ansvar: Koordinere Fair Play tiltak i klubben og være klubbens Fair Play ambassadør.
Oppgaver:
Fair Play ansvarlig skal fremvise gyldig politiattest hvert 3. år til klubbens ansvarlige for politiattester.